2. Sjåførens betjening av kunder

Sjåføren er kollektivtrafikkens «førstelinje» i møte med kundene. Det er derfor meget viktig at sjåføren er hyggelig og opptrer korrekt når det gjelder språk og oppførsel, i møte med kundene. Sjåføren skal også kunne gi kundene god og korrekt veiledning når dette er nødvendig.

 

Sjåføren skal påse at:

  • Kunden alltid kjøper/validerer billett eller kort ved påstigning.
  • Kunden får korrekt informasjon om priser, billetter og rabatter.
  • Kunder som ber om rabatterte billetter som honnør, student og militære, viser gyldig bevis for rettigheten.
  • Det blir informert om at setebelte skal benyttes.
  • Kunden kommer på plass før reisen starter.
  • Kunden kommer trygt ut av bussen ved reisens slutt.
  • Kunden får beskjed dersom avvik i reisen foreligger.
  • Kunder som har kort som ikke virker, eller kort som ikke blir oppdatert fra nettbutikken SKAL få en kvittering fra sjåføren.
    • Kvitteringen kan være en utskrift fra kortoperasjoner eller
      en spesialbillett til kr. 0,-.
    • Dette gjelder både ordinære reisende og skoleelever.